رمزگشایی طعنه کوکاکولا به پپسی و ۳ برند دیگر: چگونه با این ایده تبلیغات خلاقانه سر زبان‌ها بیفتیم؟

ایده تبلیغات خلاقانه

به اشتراک بگذارید!

حدس می‌زنم کلمه اقتصاد توجه گوش‌تان خورده باشد؛ اجازه دهید رک بگویم، در این دنیا که غرق دریای پیام‌های تبلیغاتی شده‌ایم، در این دنیایی که اینقدر زنجیر اطلاعات اطراف‌مان را احاطه کرده که نفس‌مان بند آمده، کسی برنده است که بتواند بیشتر از رقیبش توجه مردم را به خودش جلب کند؛ چطور؟ کافی است از این ایده تبلیغات خلاقانه استفاده کند!

درک می‌کنم که دید فوق‌العاده منفی نسبت به جلب توجه دارید. حق هم دارید. بسیاری از افراد فقط بلدند با رقصیدن، دعوا کردن در لایو، فحش دادن به دیگران، وارد رابطه دروغی شدن با یک شخص معروف دیگر، خالکوبی اسم یک نفر در پشت‌شان، خفه کردن خودشان، جیغ بنفش کشیدن و … جلب توجه کنند. و متاسفانه موفق هم می‌شوند و واقعا توجه افراد زیادی را به خودشان جلب می‌کنند.

این نوع جلب توجه برای هر موجود زنده‌ای مضر است! اما امروز می‌خواهم دیدتان به جلب توجه را عوض کنم. امروز متوجه می‌شوید کسانی که به خیال خودشان خیلی زرنگ هستند، واقعا هیچ علمی از مارکتینگ ندارند.

در این مقاله استراتژی تبلیغات مقایسه‌ای و نحوه نوشتن متن تبلیغات خلاقانه برای جلب توجه را به شما می‌گویم که یکی از بهترین ایده های تبلیغاتی جهان است و نه‌تنها باعث می‌شود همه شما را تحسین کنند، بلکه در عمل نیز کلی مشتری بالقوه برایتان جذب می‌کند و البته مهم‌تر از آن؛ نیازی نیست در لایو اینستاگرام خودتان را خفه کنید. از این استراتژی می‌توانید به عنوان ایده برای تبلیغات اینستاگرام نیز استفاده کنید و فروش بیشر را به معنای واقعی کلمه تجربه کنید.

ایده تبلیغات خلاقانه سامسونگ: طعنه به اپل

کسب‌وکارهای موفق دائما رقبایشان را رصد می‌کنند و تک‌تک فعالیت‌هایشان را زیر نظر می‌گیرند تا بتوانند به موقع، واکنش نشان بدهند و با یک ایده تبلیغات خلاقانه همه توجه‌ها را به سمت خودشان جلب کنند.

مثلا سامسونگ همیشه فعالیت‌های اپل هنگام رویدادهای معرفی محصولات جدیدش را به دقت زیر نظر می‌گیرد تا سریعا پیام‌های بازاریابی برای واکنش به محصولات یا خدمات جدید طراحی و منتشر کند.

در عین حال که اپل مدل‌های جدید محصولاتش را معرفی می‌کند، استراتژیست‌های بازاریابی سامسونگ دور صفحه نمایش‌های بزرگ در اتاق جنگ (!) جمع می‌شوند و نه‌تنها ویژگی‌های جدید هر محصول را رصد می‌کنند، بلکه واکنش افراد در وبلاگ‌ها و رسانه‌های اجتماعی را نیز به دقت زیر نظر می‌گیرند تا بتوانند سریعا سناریوهای تبلیغاتی جدید طراحی کنند و به سرعت در رسانه‌های مختلف منتشر کنند.

مثلا اپل زمانی که آیفون ۱۴ با دوربین ۴۸ مگاپیکسلی ارائه کرد، سامسونگ یک بنر منتشر کرد که در آن به اپل طعنه زد و گفت «۴۸ مگاپیکسل؟ تقریبا داری میرسی اپل! ما بیشتر از ۲ سال است که دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی داشتیم!»

عکس تبلیغات خلاقانه

یا مثلا با طعنه به فیلمبرداری اپل چنین تبلیغی در بیلبورد منتشر کرد که می‌گفت «به بازی خوش آمدی! البته ما بیشتر از ۲ سال است که 8Kفیلم‌برداری می‌کنیم!»

تبلیغات خلاقانه خارجی

یا در یک توییت دیگر روی گوشی‌های تاشدنی خودش تمرکز کرد و اپل را مسخره کرد که هنوز گوشی تاشدنی ندارد!

ایده های تبلیغاتی اثرگذار

می‌بینید که سامسونگ خیلی زیبا نقاط قوت خودش را با طعنه زدن به نقاط ضعف رقیبش بیان می‌کند. با این استراتژی علاوه بر جلب توجه مردم، به خوبی مزیت‌های رقابتی‌اش را در ذهن مرم و به خصوص طرفداران اپل، جا می‌اندازد.

ایده تبلیغات خلاقانه جگوار: طعنه به مرسدس بنز

یا مثلا مرسدس بنز اخیرا از این ایده تبلیغات خلاقانه استفده کرد و تبلیغ جالبی منتشر کرد که مثل آهنربا توجه همه را به خودش جذب کرد. در این تبلیغ نشان داد که افرادی چند مرغ (بله مرغ!) را در دستان‌شان در هوا گرفته‌اند و بدن مرغ را کمی حرکت می‌دهند؛ اما سر مرغ هیچ حرکتی نمی‌کند و سپس به «کنترل جادویی بدنه» اشاره کرد.

در واقع با این تبلیغ می‌خواست به مخاطب برساند که مرسدس بنز در ناهمواری‌ها عملکرد بینظیری دارد و سرنشینان تکان نمی‌خورد. تا اینجا فقط یک تبلیغ واقعا خلاقانه موثر را دیدید اما هنوز به اصل داستان نرسیده‌ایم!

جگوار به این تبلیغ واکنش شدیدا زیبایی نشان داد. ویدیویی مانند ویدیوی مرسدس بنز خلق کرد که فردی در حال تکان دادن خروس است، اما ناگهان یک جگوار خروس را می‌قاپد و می‌خورد! بعد نوشت: «کنترل جادویی بدنه؟ ما واکنش‌هایی به سرعت یک گربه را ترجیج می‌دهیم»! در واقع نه‌تنها به تبلیغ مرسدس بنز واکنش نشان داد، بلکه گفت که خودروهایش واکنش فوق‌العاده سریعی نسبت به فرمان خودرو دارد و بسیار سریع هستند.

با این کار جگوار هم به سر زبان‌ها افتاد و حسابی توجه مردم را به خودش جذب کرد. قطعا اگر تیم بازاریابی جگوار به طور مداوم فعالیت‌های رقبایش را رصد نمی‌کرد، هیچ‌گاه نمی‌توانست چنین تبلیغ موفقی بسازد.

ایده تبلیغات خلاقانه کوکاکولا: طعنه به پپسی

یک مثال دیگر از این ایده تبلیغات خلاقانه برایتان دارم که اینقدر منفجر شد که حدس می‌زنم حتی زمزمه‌هایش به گوش‌تان رسیده.

مدتی پیش بود که پپسی در هالووین یک تبلیغ خلاقانه طراحی کرد. این برند عکس یک قوطی پپسی را منتشر کرد که یک شنل قرمز پوشیده و روی آن شنل نام کوکاکولا نوشته شده بود. روی عنوان هم نوشته بود «برایتان یک هالووین ترسناک آرزو می‌کنیم!»

و حالا اصل ماجرا اینجا شروع شد! کوکاکولا دقیقا همان تصویر را منتشر کرد و فقط متن بالای عکس را تغییر داد به «همه می‌خواهند قهرمان باشند»

ایده تبلیغات خلاقانه

قطعا اگر تیم بازاریابی کوکاکولا به طور مداوم فعالیت‌های رقیبش را رضد نمی‌کرد، نمی‌توانست به این سرعت واکنش نشان دهد.

ایده تبلیغات خلاقانه فست‌فود وندیز: طعنه به مک‌دونالد

یا مثلا برند Wendy’s که فست‌فود زنجیره‌ای است، حضور پررنگی در رسانه‌های اجتماعی، مخصوصا توییتر دارد. این برند خودش را به فست‌فودی مشهور کرده که هیچ‌گاه از گوشت یخ‌زده استفاده نمی‌کند و یک بار از این ایده تبلیغات خلاقانه استفاده کرد که بسیار هم موفق شد!

روزی مک‌دونالد توییت کرد و گفت از حالا به بعد برگرهای Quarter Pounder در اکثر شعبه‌های مک‌دونالد با گوشت تازه پخته می‌شوند. برند Wendy’s که همیشه خدا در صحنه حضور دارد، ریپلای کرد «یعنی شما هنوز در بیشتر برگرهایتان در همه شعبه‌هایتان از گوشت یخ زده استفاده می‌کنی؟ البته برای دوستم می‌پرسم!»

ایده های تبلیغاتی برای فروش بیشتر

قطعا اگر Wendy’s پست‌های رقبایش در رسانه‌های اجتماعی را رصد نمی‌کرد، نمی‌توانست اینقدر سریع از این ایده تبلیغات خلاقانه استفاده کند و اینقدر به‌جا خودش را مطرح کند و مزیت رقابتی‌اش را بیان کند.

این باعث شد برند Wendy’s خیلی قشنگ مزیت رقابتی‌ش رو به گوش طرفداران مک‌دونالد برسونه.

شما چگونه از این ایده تبلیغات خلاقانه استفاده کنید؟ قدم به قدم استراتژی تبلیغات مقایسه‌ای

حالا شما چطور در کسب‌وکار کوچک یا متوسط خودتان از این ایده تبلیغات خلاقانه الگو برداری کنید؟

  • واکنش نشان دادن به محتواهای جنجالی رقبا
  • واکنش نشان دادن به فعالیت‌های رقبا
  • واکنش نشان دادن به محصولات و خدمات جدید رقبا

(در همه این موارد سعی کنید نقاط ضعفی از رقبا را مورد هدف قرار دهید که اتفاقا نقطه قوت شما یا حتی مزیت رقابتی شماست)

مثال ایده تبلیغات خلاقانه (تبلیغات مقایسه‌ای) برای فروشگاه عسل

مثلا عسل می‌فروشید و می‌بینید که یکی از رقبای بزرگ‌تان هر روز یک نوع عسل جدید با نام‌های گوناگون وارد بازار می‌کند. تصمیم می‌گیرید به این کار رقیب‌تان واکنش نشان دهید و از این ایده تبلیغات خلاقانه استفاده کنید. یکسری ویدیو تولید می‌کنید با این موضوع که مخالف افزودنی در عسل هستید و در آن‌ها می‌گویید که شما بر خلاف بعضی از فروشندگان که هر روز یک افزودنی جدید اضافه می‌کنند تا بیشتر پول دربیاورند، ما روی عسل طبیعی خالص تمرکز کردیم چون معتقدیم هرچه عسل طبیعی‌تر باشد، خواص بیشتری دارد. و سپس در هر ویدیو داستان‌هایی تعریف می‌کنید از این که چرا عسل طبیعی خالص از عسل با افزودنی بهتر است.

این کار نه‌تنها باعث پخش شدن ویدیوهای شما و جذب مخاطبان جدید می‌شود، بلکه شما را به عنوان یک متخصص بی‌چون و چرا باور می‌کنند و مهم‌تر این که به دلیل بیان ارزش‌هایتان، رابطه نزدیک‌تری با مخاطبان خوتان می‌سازید.

مثال ایده تبلیغات خلاقانه (تبلیغات مقایسه‌ای) برای یک تریدر

یا مثلا تریدر هستید و می‌بینید هر روز یک نفر جدید تبلیغات می‌کند و می‌گوید به شما آموزش می‌دهم با ترید درآمد دلاری کسب کنید. تصمیم می‌گیرید به آن محتواها واکنش نشان دهید؛ پس آن تبلیغ را برمی‌دارید و در پیج خودتان منتشر می‌کنید و سپس با ناراحتی می‌گویید که ترید به این راحتی‌ها نیست و سال‌ها تجربه نیاز دارد و نمی‌توان به عنوان شغل دوم آن را انجام داد و سپس دلایل‌تان را بیان می‌کنید.

این باعث می‌شود نه‌تنها توجه مخاطبان‌تان را به خوبی جلب کنید و بازدیدهایتان شدیدا بالا برود، بلکه بسیار بیشتر از گذشته به شما اعتماد کنند.

مثال ایده تبلیغات خلاقانه (تبلیغات مقایسه‌ای) برای فروشگاه لوازم جانبی موبایل

یا مثلا لوازم جانبی موبایل می‌فروشید. می‌بینید یکی از رقبایتان که محصولات ارزان قیمت ارائه می‌کند محتوایی گذاشته و می‌گوید پاوربانک هیچ آسیبی به باتری گوشی وارد نمی‌کند. شما حتی می‌توانید از قابلیت ریمیکس اینستاگرام اسفتاده کنید یا همان محتوا را بردارید و در ادامه‌اش بگویید که این ادعا اصلا صحیح نیست و با دلیل و مدرک بگویید که چرا پاوربانک‌های ارزان قیمت به باتری گوشی آسیب می‌زنند.

این کار نه‌تنها بازدید ویدیو شما را شدیدا افزایش می‌دهد و کلی فالوور جدید به دست می‌آورید؛ بلکه تخصص شما نیز برای مخاطبان‌تان اثبات می‌شود و خیلی بیشتر از قبل، به شما اعتماد می‌کنند.

یا مثلا رقیب‌تان باشگاه مشتریانی راه انداخته که امتیاز گرفتن در آن سخت است. شما می‌توانید به تخفیف‌های هر روزه خودتان را استوری کنید و با طعنه به رقیب‌تان بگویید نیازی نیست برای تخفیف گرفتن خودتان را به آب و آتش بزنید تا ذره ذره امتیاز برای تخفیف جمع‌آوری کنید؛ بلکه کافی است همین استوری ما را کلیک کنید و مستقیما از تخفیف استفاده کنید!

این کار به شما کمک می‌کند توجه مخاطبان‌تان را خیلی بیشتر از گذشته به تخفیف‌هایتان جلب کنید و همچنین ببینند که دنبال سخت کردن کار آن‌ها نیستید.

یک سوال متداول حین استفاده از استراتژی تبلیغات مقایسه‌ای

در این ایده تبلیغات خلاقانه، آیا مستقیما اسم برند را بگویید یا صرفا اشاره کنید «یکی از همکاران»؟

اگر می‌ترسید به شما حمله کنند، نام رقیب‌تان را نگویید و فقط بگویید «متوجه شده‌ایم که یکی یا برخی از همکاران …». واقعیت این است که علم کسب‌وکار در کشورهای پیشرفته به بلوغ بیشتری رسیده و کسب‌وکارها می‌دانند این یک استراتژی پربازده است.

مثلا دیدید که کوکاکولا هیچ شکایتی از پپسی نکرد و به جایش واکنشی نشان داد که شدیدا برایش پولساز بود.

اما در ایران در برخی حوزه‌هایی که حقیقتا جرت نمی‌کنم نام ببرم، اگر اسم رقیب‌تان را ببرید و کمی به او طعنه بزنید، به شما قول می‌دهم سر از دادگاه در می‌آورید.

پس با احتیاط از این استراتژی استفاده کنید.

در نهایت

همیشه فعالیت‌های رقبایتان را رضد کنید و به موقع واکنش نشان دهید و از این ایده تبلیغات خلاقانه استفاده کنید. استراتژی تبلیغات مقایسه‌ای همانند یک شمشیر دولبه است که اگر هوشمندانه و قدم به قدم این مقاله از آن استفاده کنید، در یک برهه زمانی کوتاه دریای مخاطب و حتی فروش به شما می‌دهد، اما اگر بدون فکر بخواهید به رقبایتان حمله کنید، یا سر از دادگاه در می‌آورید، یا کلی مخاطب به شما حمله خواهند کرد.

عضو خبرنامه شوید

جدیدترین تحلیل‌ها و کِیس اِستادی‌ها را به محض انتشار دریافت کنید

مقالات بیشتر

ایده تبلیغات خلاقانه
دسته‌بندی نشده

رمزگشایی طعنه کوکاکولا به پپسی و ۳ برند دیگر: چگونه با این ایده تبلیغات خلاقانه سر زبان‌ها بیفتیم؟

حدس می‌زنم کلمه اقتصاد توجه گوش‌تان خورده باشد؛ اجازه دهید رک بگویم، در این دنیا که غرق دریای پیام‌های تبلیغاتی شده‌ایم، در این دنیایی که

بهبود تجربه مشتری آنلاین در برند stitch fix
دسته‌بندی نشده

رمزگشایی مدیریت تجربه مشتری برند Stitch Fix: بهبود تجربه مشتری آنلاین با 4 ترفند هوشمندانه استفاده از اطلاعات مشتریان

فیلم سیمنایی دفترچه مرگ را تماشا کرده‌اید؟ دفترچه‌ای که نام هر فردی در آن نوشته می‌شد، به طور عجیبی کشته می‌شد! حالا چه می‌شد اگر